Hlavne menu We are sorry, but magazine AMMO is suspended. Here is just read-only access to the articles archive. Some features are removed because they were outdated, pointless in read-only (voting and pools), or it was missused by spammers (comments) etc. Now the webpages aren't maintained so when something will get broken most probably it won't be fixed at all. If you liked our magazine then please make donation with paypal so we can pay for traffic on this server.

TOP Filmy a DVD
01 Jackass 113 bodov
02 Rammstein - Live Aus Berlin 105 bodov
03 Princezná Mononoke 59 bodov
04 A je to 56 bodov
05 Pán Prsteňov 46 bodov
06 Matrix 42 bodov
07 Kult Duny - 4. časť (Knihy 2/2) 39 bodov
08 Alien versus Predator 37 bodov
09 Kult Duny - 1. časť (Úvod) 34 bodov
10 Kult Duny - 3. časť (Knihy 1/2) 32 bodov
11 Antirecenzia na Pána Prsteňov 29 bodov
12 Matrix Revisited 28 bodov
13 Steve O – Don‘t try this at home 28 bodov
14 Dracula 26 bodov
15 Van Helsing 24 bodov
Najnovsie clanky
Kvalitné služby podľa skúseností iných - TopSlužby.sk
LOTR - Dve veže - Parodia - Scénka 2. časť
Neverwinter nights
Children Of Bodom-Hatebreeder
Kult Duny - 6. časť (Bonus)
Dobré ráno. (morc certa, hora incerta...)
Kult Duny - 4. časť (Knihy 2/2)
Stretnutie Spoločenstva Tolkiena
GRAVE DIGGER – Knights Of The Cross
Kult Duny - 3. časť (Knihy 1/2)
Kult Duny - 2. časť (Pojmy)
Kult Duny - 1. časť (Úvod)
LOTR - Dve veže - Parodia - Scénka
Jackass
Steve O – Don‘t try this at home
Vsetky clanky
Airsoft - Specnaz [4 clanky]
Básne [6 clankov]
Fantázia [4 clanky]
Filmy a DVD [51 clankov]
A je to
AMMO FILMIK
Alien versus Predator
Antirecenzia na Pána Prsteňov
Antirecenzia na Pána Prsteňov, časť 2
I, Robot
Immortal ad vitam
Jackass
Kaena
Kult Duny - 1. časť (Úvod)
Kult Duny - 2. časť (Pojmy)
Kult Duny - 3. časť (Knihy 1/2)
Kult Duny - 4. časť (Knihy 2/2)
Kult Duny - 6. časť (Bonus)
Lords Of The Rings (kreslený Pán Prsteňov)
Matrix ANTIRevolutions
Matrix Revisited
Matrix získal platinové DVD
Máme prvé Slovenské zlaté DVD!!!
Predaj DVD video v ČR/SR vzrástol viac ako dvojnásobne
Predaj DVD video v Českej republike v roku 2002
Princezná Mononoke
Príjmy z predaja DVD video a VHS prekonali tržby z kín
Pán Prstenů:Společenstvo Prstenů
Pán Prsteňov
Pán prsteňov: Dve veže
Rat Race
Steve O – Don‘t try this at home
The Village
Three Kings
Van Helsing
Šiesty zmysel (repete)
viac...
Hardware [10 clankov]
Hry [170 clankov]
Hry, návody [6 clankov]
Hudba [8 clankov]
Internet [7 clankov]
Knihy [6 clankov]
O AMME [4 clanky]
Pandemonium [10 clankov]
Poviedky [14 clankov]
Programy [18 clankov]
Rôzne [8 clankov]
Technické [3 clanky]
Úvahy [8 clankov]
Výuka [50 clankov]
Zábava [5 clankov]
Zdravie [15 clankov]
Celkovy pocet clankov: 407
Kult Duny - 5. časť (Filmy, Hry) 
Filmy a DVD | Dna 4.12.2005 | Frenky | 25 znamok, priemer 2.00 | 4834 videni | 418 WAP videni

Obr�zok

Budúcnosť je to, čo je nutné utvárať.
Ponechajme absolútnu znalosť budúcnosti tým okamihom déjá vu...



Múdry muž sa pretvára podľa svojho - blázon je živý len preto, aby umrel.

Obr�zok

Knihami a pojmami sme sa zaoberali už dosť dlho, prejdime preto k ostatným prvkom „kultu“, ktoré dotvárajú obraz sveta Duny. Začnem najprv hrami, potom prefrčíme filmami a to všetko prepletieme hudbou. Pre tých, ktorých knihy a príbeh až tak nezaujímajú, bude táto časť možno najpestrejšia, aj keď pôjde len o špičku ľadovca. V podstate ide o vyvrcholenie toho, čo sa zrodilo pred mnohými rokmi v hlave autora...


Nesmiem sa báť. Strach zabíja myslenie. Strach je malá smrť, prinášajúca naprosté vyhladenie. Budem svojmu strachu čeliť. Dovolím mu, aby prešiel okolo mňa a cezo mňa. A keď prejde a zmizne, otočím sa a pozriem sa, kadiaľ išiel. Tam, kam strach odišiel, nič nezostane. Zostanem len ja.

HRY: DUNE 1

Obr�zok

Obr�zok

Obr�zok

Obr�zok

Duna zmenila tvár počítačového sveta dosť radikálnym spôsobom, presnejšie herného sveta. V roku 1992 firmy Cryo a Virgin vypustili do sveta hru DUNE, neskôr tiež označovanú ako Dune 1. Išlo v podstate o prvú interaktívnu analógiu Duny, kde hráči mali prežiť život Paula Atreida. Na tú dobu pekné spracovanie ponúkalo spočiatku adventúrne prvky, kde ste sa zoznamovali s hlavnými postavami deja a prechádzali síč po síči. Hra neskôr prechádzala do akejsi stratégie – manažmentovky. Išlo o výcvik armády, zaberanie nových území na Dune, ťažbu korenia, transformáciu Duny v zelenú planétu a na neposlednom mieste – zvrhnutie Harkonnenských beštií.


Spravodlivosť? Kto stojí o spravodlivosť? Vytvárame si vlastnú spravodlivosť. Vytvárame si ju tu na Arrakis – vyhraj alebo zomri. Nekecajme o spravodlivosti, dokým máme zbrane a môžeme ich použiť. (Leto I.)

Hry: DUNE 2: The Building of a Dynasty

Obr�zok

Obr�zok

O 3 roky neskôr (teda pred 10-timi rokmi) opäť firma Virgin tentokrát v spolupráci s Westwood Studios vydala pokračovanie zrejme úspešnej prvej časti. Nasledovník však prekonal predchodcu a to dokonca tak, že nová hra vytýčila smer celému odvetviu jej napodobenín. DUNE 2: The Building of a Dynasty bola prvá Real Time Strategy vôbec. Stará legenda, na ktorú sa dnešní mladíci nepamätajú, položila základy RTS žánru a dodnes sa viac či menej každá skutočná stratégia drží jej princípov. Samozrejme doba pokročila a ťažkopádne označovanie jednotiek každú osobitne čoskoro vylepšili. Pribudli videá, lepšia grafika, ale princíp je ten istý – Harvester (pôvodný názov ťažiča Melanže) ťaží suroviny, zo surovín sa robia jednotky, jednotky ničia nepriateľa...


The fight for Dune begins now!

Obr�zok

Pri RTS sa ešte trochu pristavím. Neskôr keď prišiel Command & Conquer sa stratégie rozdelili na 2 veľké skupiny. Tie vernejšie Dune kopírovali známy interface – každá budova bola osobitnou stavebnou jednotkou, teda 3 ťažké továrne mohli naraz vyrábať 3 tanky. Typickým zástancom tejto filozofie je neoblomný Blizzard. Z hier je to napríklad Warcraft 1, 2, 3, Starcraft, Total Annihilation, Age of Empires... Druhá rovnako veľká a úspešná skupina brala všetky budovy rovnakého typu ako jednu výrobnú jednotku, množstvo budov len ovplyvňovalo rýchlosť výroby. S týmto prišiel práve Westwood v sérii Command & Conquer, Dune 2000, Emperor: Battle For Dune, ale aj Earth 2140, KKND...

Obr�zok

Takže už vieme, že Dune 2 bola prvou strategickou hrou. Z deja zachytáva len úzke pásmo, v podstate záver prvej knihy, ktorý je zrejme stále vďačnou témou. Ide o vlastné územné boje. Výborným (vtedy originálnym) nápadom bola možnosť výberu strany, za ktorú chce hráč hrať. A aby to nebolo až také fádne, strany boli hneď 3. Atreidovia - kladná strana, postupne čoraz viac prepojená s púštnym národom fremenov, využívajúca svoju zvukovo-rezonančnú techniku (sonic tank). Harkonneni – záporná strana, spoliehajúci sa len na hrubú silu (devastator) a zakázané atómové zbrane. Ordos – vymyslená strana, asi najviac pripomínajúca mix Tleilaxu a Iksu. Sú v podstate tiež zápornou stranou, lebo kladní sú len Atreidi :) Využívajú svoje špionážne technológie a donucovaco-ovládacie prostriedky (deviator, saboteur). Štvrtou, zo začiatku na oko neutrálnou stranou, je samozrejme Imperátor, ktorý sa ale na konci bráni možnej strate kontroly nad Arrakis.


Zákon sa vždy stavia na stranu toho, kto má väčšiu donucovaciu moc. Morálka a právne jemnosti s tým majú len málo spoločného. Skutočná otázka znie: Kto má pádnejšiu päsť?

Hry: DUNE 2000: Long Live The Fighters

Obr�zok

Obr�zok

S rozvojom RTS a po úspechoch série C&C sa Westwood rozhodol inovovať matku svojich stratégií a naplánovali si DUNE 2000: Long Live The Fighters. Samotný názov (Muad‘Dibov pokrik vyzývajúci k svätej vojne) už vopred zaručoval úspech. Pekné videá, výborná hudba a pseudo-3D grafika dali Dune nový nádych. Nezmenilo sa v podstate skoro nič, len Westwoodu sa nechcelo znova inovovať svoj systém C&C, tak pribudol vpravo výrobný panel a Duna zmenila tábor. Z vlastnej skúsenosti sa mi veľmi páčilo enormné množstvo korenia, ktoré bolo na mapách k dispozícii, teda stačilo si len vybojovať územie a začať v danej oblasti ťažiť. Obvykle pritom úplne postačili 2 oblasti. V Dune 2 bol toto dosť veľký problém, pretože aj tie najrozsiahlejšie náleziská sa behom jednej hry vyťažili. Dune 2000 nemala práve najlepší sieťový kód. Obvykle na rôznych sieťach s koaxiálnym prepojením dochádzalo k rozpadu synchronizácie do pol hodiny. Čím väčšia sieť, dlhšia trasa a počet hráčov, tým horšie. Funkčné bolo len sériové spojenie, ale aj to pri väčšom počte AI niekedy spadlo.

Obr�zok

Obr�zok

Obr�zok

Dune 2000 bola pre fanúšikov celkom zaujímavým spestrením, ale nároky mnohých prevyšovali realitu. Westwood vložil do reklamy množstvo financií a očakávania hráčov ako úplná 3D grafika, podpora z už dobytých a obsadených regiónov atď. sa nesplnili. Preto (a aj pre peniaze samozrejme :) sa ľudia z fachu rozhodli pokračovať a vytvoriť to, čo reklama sľubovala. Začali pripravovať nový titul zaoberajúci sa známou problematikou – Emperor: Battle For Dune.


Snívalo sa mi, že som v plnej zbroji a rútim sa po Dunách. (Leto II.)

Hry: EMPEROR: Battle For Dune

Obr�zok

Ako som už naznačil, výdobytky techniky, nové nápady, boje na iných planétach, väčšia dejová zápletka (machinácie Gildy, Iksu...), grafika a pod. mali zabezpečiť nový prísun peňazí do Westwoodu. Mne osobne sa Emperor na prvý pohľad veľmi páčil, ale prvotný ošiaľ z (na tú dobu) krásnej grafiky čoskoro pokazili rôzne drobnosti.

Obr�zok

Rušivo pôsobili Koriolisove búrky, ktoré pri normálnej obtiažnosti hry robili snáď väčšie straty než nepriateľ. Rovnako červy boli spočiatku veľmi nepríjemné a nedali sa zahánať. Pri presunoch tak vznikali straty len z nepozornosti. Tak dobré stvárnenie púštnej planéty skôr uškodilo hrateľnosti. Nedotiahnutá bola stavba budov a presnosť s akou sa dali umiestniť. Opevnenie, ktoré malo zabrániť vniknutiu nepriateľa, sa nedalo postaviť dostatočne presne (resp. tesne), takže bolo úplne k ničomu.

Obr�zok

Vnútorná inteligencia jednotiek bola horšia než žiadna, pretože pri väčšom počte sa blokovali medzi sebou a vznikal organizovaný chaos. Pri útokoch to pôsobilo veľmi rušivo, takže najlepší spôsob ako povedať jednotkám, že sa nemajú sústreďovať na tlačenie sa medzi sebou, ale na útok na najbližší cieľ, bolo tlačítko STOP. Fantázia grafikov bola na môj vkus až príliš bujná. Píly preháňajúce sa pieskom a ktovie ešte aké výmysly Dunu viacmenej dehonestovali. Čo mi spočiatku vadilo asi najviac bola dĺžka jednotlivých misií, kde prvých 10 sa odohralo do 15 minút. Všetky tieto nedostatky hry ma postupne odradili od hrania.

Obr�zok

Po dlhom čase som si povedal, že jej dám ešte jednu šancu, tak vyzdvihnem už len klady. Musím poznamenať, že púšť ktorú engine modeluje je ozaj jedna z najkrajších ktoré som doteraz videl. AI jednotiek je síce strašné, ale to naopak neplatí o nepriateľovi alias počítači. Nemá žiadnu už vopred vystavanú základňu a pomaly sa rozvíja, preto ho netreba nechať dlho samého :) Tiež útočí dynamicky a zákerne, žiadna vopred vybratá trasa útoku (až na nejaké skriptované sekvencie). Keď si dobre opevníte hlavný vchod, skúsia to cez druhý alebo tretí. V horšom prípade sa rozdelia a zaútočia aj na nechránené ťažobné pozície. Keď dochádza korenie, snažia sa obsadiť voľné ložisko, prípadne vytlačiť vás z toho vášho a pripraviť tak miesto pre svoje harvestre.

Obr�zok

Celková atmosféra v hre je výborná. Rovnako tak soundtrack je veľmi pekný a zaujímavý. Atreidi hudobne predstavujú klasickú starú Dunu, dokonca sú v nej prerobené pasáže zo starej Dune 2. Harkonneni sú celkom pekne rockovo a gitarovo ladení a Ordosovia sú viacmenej akási „alternatívna hudba“.

Obr�zok

K hrám by to už bolo všetko. Ešte snáď spomeniem nedávno vyšlú Chronicles of Riddick, ktorá dostala ozaj veľmi vysoké hodnotenie. S vlastnou Dunou nijako nesúvisí. Názov hry je odvodený od rovnomenného filmu, bližšie prepojenie sa dozviete o kúsok ďalej...


Pane Náš, chráň Nás pred cestami, ktoré sú iné než tie, ktoré Muad’Dib pokropil vodou svojho života.

FILMY: DUNE (1984)

Obr�zok

Obr�zok

Obr�zok

Herbertov príbeh začal dostávať vizuálnu podobu začiatkom 80-tych rokov pod taktovkou režiséra Davida Lyncha. 3 roky filmovania však neskončili najšťastnejšie. Nedočkavosť investorov a ich tlak prinútil Lyncha dotiahnuť Dunu do „predajného stavu“, s ktorým však vôbec nebol spokojný. Film mal mať zhruba 5 hodín, ale tohoto (z marketingového hľadiska) riskantného pokusu sa bál aj producent Dino De Laurentiis a z Duny sa stala „komerčná dvoj-hodinovka“. Taký rozsiahly príbeh sa určite do 2 hodín nezmestí, je však otázne či by 5 hodín ľudí neunudilo k smrti. Tak či onak, aj napriek výslovnej Lynchovej nespokojnosti a pocitom umeleckého zlyhania bola Duna (prvý film) podľa mnohých jej fanúšikov perfektným dielom.


Mnoho znalostí nijak nezjednodušuje rozhodovanie.

Obr�zok

Ak by som povedal - Pozrite si starú Dunu, je to skvelé! - určite by to bolo relatívne tvrdenie. O niečo bližšie k pravde je, že čím viac toho o Dune viete, tým je film strhujúcejší. Ten, kto o tom nevie vôbec nič alebo nie je aspoň trochu šialený, nedá mu to skoro nič, len na dnešnú dobu pár chabých efektov. Ja som si pozrel film keď som dohral Dunu 2 a mnoho vecí mi bolo z hry nejasných. Malo to úplne iný nádych, keď som videl prečo sa ťaží korenie, čo je vlastne korenie, čo je tá tlama v piesku, tá tráva kde sa dá stavať... a že tí, za koho, hrám sú vlastne zlí :) Samozrejme veľa robí aj Lynchova réžia, psycho stvárnenie jeho myšlienok - Scény, v ktorých je len akási ambientná hudba, dialógy zložené z pár slov, zdanlivo nič nehovoriace a poruchové zobrazenie reality. Ten kto má rád melanchóliu, nostalgiu, novodobé umenie alebo nebodaj samotu si na symboloch a Paulových víziách pod vplyvom Melanže určite zgustne. Filmy ako Blade Runner, Donnie Darko... nesú v sebe čosi podobné.


Pamäť nikdy nezachytáva skutočnosť.

DUNE (2000) (Frank Herbert's Dune)

Obr�zok

Je to druhý film natočený o známej planéte. Ide vlastne o remake prvého filmu alebo skôr novú filmovú adaptáciu rovnomenného románu. Je otázne, či táto „kultovka“ v novom habite dosiahla očakávania fanúšikov. Pre mnohých áno, pre mnohých nie. Jednou z vecí ktoré ovplyvnili točenie nového filmu bol rozpočet. Nedá sa nevšimnúť, že ide o nízkorozpočtový projekt, čo je veľká škoda. (Teda ani druhý pokus sfilmovať Dunu kvalitne sa nevydaril?) Vidno to hlavne na exteriéroch, kde boli použité kulisy resp. modré plátno. Všimol som si asi 2 zábery, kde mal herec končatinu za plátnom, takže po pridaní efektov to vyzeralo akoby na pár milisekúnd o danú časť tela prišiel. Nepozorný divák si to na prvýkrát nevšimne, ale podľa mňa je to hanba. Vonkajšie prostredie vyzerá dosť umelo, najmä pieskové duny a všetky stavby majú nezameniteľný renderovaný nádych.


Každý súd balansuje na pokraji omylu.

Obr�zok

Na druhú stranu interiéry sú perfektne prepracované, to sa nedá uprieť. Ručne kreslený mramor vyzerá ozaj pekne :) Rovnako tak efekty sú na dnešnú dobu obstojné, okrem explózií ktoré mal lepšie ešte aj starý film. Čo sa týka dejovej línie, presnejšie sa drží knižnej osnovy. Celý film je spracovaný ako trojdielny, pričom každá časť trvá zhruba jeden a pol hodiny. Celkovo tak 4 a pol hodiny dávajú dosť široký priestor pre dobré zachytenie celého deja a atmosféry.

Obr�zok

Nový film teda presnejšie a podrobnejšie zachytáva príbeh Arrakisu. Oproti starému jednoduchšie vysvetľuje vzťahy v impériu a na Arrakise. Ktovie, či je lepšie mlžiť alebo povedať všetko na rovinu. Paulove vízie sú síce lepšie spracované, ale počítačová umelina sa proste nezaprie. Asi najväčší rozdiel medzi filmami by som pripísal k vyobrazeniu rodu Harkonnen. Celá ich planéta a vôbec rod nepôsobí tak hnusne ako v starom Lynchovom filme. Sú to uhladení elegantní ľudia, hrubí a mierne zbabelí. Barón Vladimir Harkonnen vôbec nepôsobí šialene (tak ako v starom filme), ale skôr vypočítavo.

Obr�zok

Obr�zok

Celkový dojem z týchto dvoch diel, je mierne iný (aký režisér, taký film), ale atmosféra bola vždy veľmi dobrá.


Ambície sa obvykle nenechajú rušiť realitou.

Filmy: DETI DUNY (2003) (Frank Herbert's Children of Dune)

Obr�zok

Tento film je z rovnakej produkcie ako predchádzajúci a je jeho pokračovaním. Tiež je trojdielny s priemerným časom 90 minút na jednu časť. Prvá časť filmu je vlastne druhá kniha (Spasiteľ Duny) a ďalšie dve už patria tretej knihe – Deťom Duny. Vo všeobecnosti sa dá povedať to isté čo o predošlom filme. Je to nízko-rozpočtový projekt, chabé exteriéry, dobré interiéry, tesné držanie sa knihy, neohraní herci, počítačová grafika v každom rohu, mierne mystická atmosféra, ale príliš jednoduché a konzumné na môj vkus. Niečo ťažšie by sa asi horšie predávalo v dnešnom kapitalistickom svete. Na druhej strane chápem aj autorov, pretože spracovať dielo tak, aby bolo zaujímavé pre nových divákov aj pre starých milovníkov a ešte to aj niekomu predať je drina. Každopádne je to film, ktorý osloví ľudí určite viac ako stará Lynchovka.

Obr�zok


Nevedomosť má svoje výhody.

CHRONICLES OF RIDDICK (2004):

Obr�zok

Obr�zok

Obr�zok

Tento film sem vkladám na fredyho žiadosť :) S Dunou nemá vôbec nič spoločné. Podľa ľudí na IMDB je Chronicles of Riddick ako „steroidmi nadupaná Duna“.

Obr�zok

Obr�zok

Je to fajn sci-fi, kde hlavný hrdina (Vin Diesel) má občas vízie, má zachrániť vesmír a na konci sa stane super-vládcom všetkého :)

Obr�zok

Obr�zok

Je to voľné pokračovanie filmu Pitch Black (2000) (Čierno-čierna tma, tiež dobré sci-fi), ktorý je podľa mňa inšpirovaný filmami o Votrelcoch.

Obr�zok

Obr�zok

Obr�zok

Keď už spomínam veci nesúvisiace, tak do pozornosti dám ďalšie filmy s dobrým emocionálnym nádychom: Animatrix (animovaný úvod Matrixu a umelecké vyžitie), Blade Runner (má klon človeka právo na život?), Donnie Darko (žiť život a potom ho na začiatku obetovať)...


Všetky straty sú abstrakcie.

HUDBA:

Čo sa týka Soundtracku, veľmi pekný mal starý film, ktorého autorom je „Toto“. Toto je podľa mňa rovnako potrhlý ako samotný Lynch, alebo si len veľmi dobre rozumeli, skrátka atmosfére zodpovedala aj skvelá hudba. Niektoré pasáže boli „štandardné“, niektoré skôr psychologické? Ambientné jednoduché zvuky vložené do pomalých tónov počas vízií pripomínajú akýsi „trip“. Asi sa budem opakovať, ale podobne ladený soundtrack môžeme nájsť v Blade Runnerovi, či Donnie Darkovi.

Nová séria filmov o Dune tiež hudobne nezaostáva. Je viacej konzervatívna vzhľadom k tradičnej hudbe než tomu bolo v prvom spracovaní, ale je rovnako dobrá. Čo sa týka hier, tie tiež spĺňali stanovený štandard a smer ktorý Toto vytýčil. V hudbe by som mal ešte spomenúť moderné pole - trance verziu. O autoroch toho veľa neviem, ale rukami mi prešli tieto výborné pesničky, ktoré viac-menej s Dunou majú niečo spoločné a minimálne veľkým fandom vytýčia smer googlenia:

Arrakis - The Spice.mp3
Dune feat Vanessa - Keep The Secret.mp3 (táto skôr len názvom interpreta a songu)


Hovoríme, že Muad’Dib sa vydal na púť do zeme, kam kráčame, bez toho že zanechávame stopy.

INÉ:

Obr�zok

Tento zvyšný súhrn informácií sa nedá nazvať ináč ako „iné“. Začnem asi tým zaujímavejším, meno známej planétky zdobí aj jednu crackerskú skupinu – Arrakis. V prílohe by mali byť k nahliadnutiu 2 nfo súbory. Myslím že mali čo dočinenia s crackovaním Half-Life: Blue Shift a Qaukom 3. Boh vie ako sa chlapcom darí dnes. Menej zaujímavá informácia a pre mnohých maďarských spoluobčanov asi vôbec žiadna novinka – TV Duna. Je to maďarská stanica, ktovie či v súčasnosti ešte funkčná, ale nie nadarmo niesla v logu dve piesočné Duny.

Obr�zok


Obr�zok




Ak by ste sa chceli dozvedieť ešte čosi viac, tu sú nejaké linky...

http://www.scifi.com/dune/
- je najmä o novom filmovom spracovaní. Treba trochu rýchlejšiu linku alebo pevné nervy, lebo je to preplnené flashom. Za zmienku určite stojí pekne spracovaný rodokmeň hlavných postáv.

http://www.dune.cz/
- stránka fanúšikov Duny, Česko-Slovenská divízia, občas nejaké novinky a stretávky.

http://www.dunaonline.com/
- Duna Online, komplet po česky. Nehral som, ale je to multiplayer webová hra, podobne ako Red Dragon. Celkom sľubne znie fakt, že aktívnych denných hráčov je zhruba 1000.


Vidieť v zemi slepcov má svoje vlastné nebezpečenstvá.

ÚVAHA O PRVKOCH KULTU:

Hľadal som rôzne spojitosti vo vyššie uvedených „kultových“ dielach a našiel som tieto 4 prvky:

Objasnená Mystika - Existencia nejakých nadprirodzených síl, či schopností ľudí nám nedosiahnuteľných, aj keď autor ich ľahko vysvetlil.

Neobjasnená Mystika - To čo autor nevysvetľuje a ponecháva na fantázii divákov. Náboženstvá, symboly, veštby či povery, ktoré sa postupne napĺňajú.

Posledný boj - Myslím, že slovné spojenia ako Final Battle, Last March a pod. vysvetľovať netreba. Môžeme ho chápať aj v prenesenom význame, vnútorný boj atď. Je to vlastne vrcholenie deja.

Priestor na premýšľanie - Skrytý zmysel diela, alebo jeho častí, viac rezov, možno nie úplne odhalených. Aforizmy, scény bez slov, niekedy kratšie pomalé dialógy s množstvom detailov, gestami, polo-odhalené myšlienkové pochody hrdinu. Dobré hudobné podfarbenie diela, často len čistý audio-vizuálny zážitok bez dialógov (nemyslím karate a podobné <>viny :).


Súvislosť nie je nezbytný zorný uhol.

Všetky tieto prvky v nás vyvolávajú emócie, ktoré sa postarajú o zvyšok. Samozrejme dôležitý je originálny, zmysluplný príbeh, nielen tupá spleť „nadprirodzena“. V sci-fi žánri sa toto všetko relatívne ľahko konštruuje, lebo autor nie je obmedzený hranicami reality, alebo nejakými pravidlami, je obmedzený len svojou fantáziou, inteligenciou a vedomosťami.

UMELECKO-MATEMATICKÝ DODATOK :)

Hrdinovia - prostredníctvom hlavných postáv je celý dej prerozprávaný, preto sú vlastne kľúcovými prvkami príbehu. V našom priblížení môžeme s kľudom hovoriť o Human Super-being - Kwisatz Haderach, Chosen One či Lord Sith... Objasnená a Neobjasnená Mystika (ako jeden z nástrojov ktorý tvoria režisér a scenárista) sa spájajú pri vytváraní umelého filmového sveta. Samozrejme, že nepozostávajú len z nich, to by bol gýč. Tento svet môžeme vzdialene prirovnať k n-rozmernej funkcii. A všetci hrdinovia sú umiestnení v extrémoch danej funkcie, inak by film bol nudný. To platí pre všetky filmy, rozprávky a komiksy vôbec. V kulte tak vzniká niekoľko postáv s mnohými, nám nedosiahnuteľnými schopnosťami, niekedy až božskými. Hrdina môže byť kladný, ale aj záporný rovnako ako extrém v elementárnej závislosti. Komplexná výhoda n-rozmernosti nášho filmového sveta je však v uhle pohľadu (rezy a ohraničenia), cez ktoré sa naň pozeráme. 80% diel nám ponúka len prostý rez dobrom a zlom.


Je mnoho stupňov videnia a mnoho stupňov slepoty.

Príklady:

Paul Atreides - v 1. knihe mesiáš, v ďaľších Božská legenda vyvracajúca svoj vlastný mýtus
Leto II. - naplánoval ľudstvu cestu na 5000 rokov v snahe zachrániť ho, zároveň bol tyranom a komplikovanou skupinou ľudí v jednom, neskôr už nie človek, drsný aj citlivý
Replikant (Blade Runner) - bol „zločinec“, no na konci venoval Deckardovi život. idea?
Darth Vader - spočiatku ako Anakin - dobro ukrývajúce malé zlo, potom zlo ukrývajúce malé dobro

V šiestej časti ukážeme na oblohu, kde sa Arrakis skutočne nachádza...


Nech človek kráča síčom pomaly alebo rýchlo, nakoniec síč prejde.
Bi-la Kaífa.



Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa
Najnovsie clanky od tohto redaktora
Podobne clanky