Hlavne menu We are sorry, but magazine AMMO is suspended. Here is just read-only access to the articles archive. Some features are removed because they were outdated, pointless in read-only (voting and pools), or it was missused by spammers (comments) etc. Now the webpages aren't maintained so when something will get broken most probably it won't be fixed at all. If you liked our magazine then please make donation with paypal so we can pay for traffic on this server.

TOP Hry
01 Dyna Blaster 193 bodov
02 Mafia 171 bodov
03 Counter Strike: Condition Zero 170 bodov
04 Command and Conquer: Generals 166 bodov
05 Warcraft III:Frozen Throne 165 bodov
06 Elasto Mania 114 bodov
07 GTA III 111 bodov
08 Bulanci 93 bodov
09 Neighbours from Hell 2 90 bodov
10 Call of Duty: United Offensive 73 bodov
11 Carmagedon 72 bodov
12 Return to Castle Wolfenstein 68 bodov
13 Need for Speed - Porche 67 bodov
14 Call of Duty 65 bodov
15 BomberMan 62 bodov
Najnovsie clanky
Kvalitné služby podľa skúseností iných - TopSlužby.sk
LOTR - Dve veže - Parodia - Scénka 2. časť
Neverwinter nights
Children Of Bodom-Hatebreeder
Kult Duny - 6. časť (Bonus)
Kult Duny - 5. časť (Filmy, Hry)
Dobré ráno. (morc certa, hora incerta...)
Kult Duny - 4. časť (Knihy 2/2)
Stretnutie Spoločenstva Tolkiena
GRAVE DIGGER – Knights Of The Cross
Kult Duny - 3. časť (Knihy 1/2)
Kult Duny - 2. časť (Pojmy)
Kult Duny - 1. časť (Úvod)
LOTR - Dve veže - Parodia - Scénka
Jackass
Vsetky clanky
Airsoft - Specnaz [4 clanky]
Básne [6 clankov]
Fantázia [4 clanky]
Filmy a DVD [51 clankov]
Hardware [10 clankov]
Hry [170 clankov]
AArgon
Bloodrayne
Bulanci
Call of Duty
Call of Duty: United Offensive
Command and Conquer: Generals
Counter Strike: Condition Zero
Fellowship Of The Ring
Half-Life 2
Homeworld 2
Jurassic Park: Operation Genesis
Kuramatic
Lionheart – Legacy of Crusader
Need for Speed Hot Pursuit 2
Neighbours from Hell 2
Neverwinter nights
Painkiller
Pitfall: The Mayan andventure
Prince of Persia – Sands of Time
Quake 2 D-Day
Red Faction
Red Faction 2
Ricochet Xtreme
Rune
Star Trek Armada 2
The Thing
Tom Clancy`s Rainbow Six 3: Raven Shield
UNREAL 2 - The Awakening
Warcraft III: Reign of chaos
Warcraft III:Frozen Throne
Woodruff and the Schnibble of Azimuth
Worms 3D
viac...
Hry, návody [6 clankov]
Hudba [8 clankov]
Internet [7 clankov]
Knihy [6 clankov]
O AMME [4 clanky]
Pandemonium [10 clankov]
Poviedky [14 clankov]
Programy [18 clankov]
Rôzne [8 clankov]
Technické [3 clanky]
Úvahy [8 clankov]
Výuka [50 clankov]
Zábava [5 clankov]
Zdravie [15 clankov]
Celkovy pocet clankov: 407
HALO: Combat Evolved 
Hry | Dna 22.1.2004 | Frenky | 18 znamok, priemer 1.94 | 6801 videni | 1155 WAP videni | Kúpi? v buducnost.sk, za 2 162,-

Keď som narazil na túto hru, nebolo mojím zámerom napísať recenziu, po odohraní HALO som však musel. Čo je HALO?...

Aj mňa zaujal tento dosť exotický názov. Spočiatku som nevedel, aký typ hry to vlastne je, aj keď samotná hra je stará už 2 roky. Presnejšie 2 roky je stará len jej XBoxová verzia (vlajková hra XBoxu), na PC vyšla zhruba pred 4 mesiacmi (úplná kópia XBox verzie), teda nie je to nijaká novinka. HALO je 3D akcia, ako sme na to zvyknutí z klasického Dooma. Skrýva sa pod jej názvom aj niečo viac?

Prvoradou úlohou hry je hráča pobaviť, dnes sme už zvyknutí aspoň na aký-taký interaktívny príbeh, ktorý nám všetko objasňuje. Ako to už dnes býva, nie je nijak originálny, odohráva sa v ďalekej budúcnosti okolo roku 2552. Keďže hra nemá intro, chvíľu trvá, kým sa zorientujete. Ľudstvo kolonizuje vesmír a náhodou narazí na nepriateľskú rasu, nazveme ju Convenant. Samozrejme všetci si chceme zobrať svoj kúsok vesmíru, tak sa začne naša prvá medzigalaktická vojna. Zvyknutí z Command & Conquer, že vojaka si môžeme kúpiť za 300$ v obchode, sme začali s výrobu super drsných chlapíkov s indikátorom štítov, skvelým výzorom a prízvukom. Jedným z nich ste aj VY, hlavný hrdina – Master Chief. Posledné štádiá vojny vás zavejú na planétu Reach, pri ktorej sa nachádza tiež čosi ako planéta – HALO. Je to kýmsi (čímsi) vytvorený prstenec, na ktorého vnútornom obvode je pevná zem a nejaký ten oceán, proste dá sa tam žiť. Čo je to teda HALO? Planéta? Zbraň, ktorá môže zničiť všetko živé v okruhu 25000 svetelných rokov? Aký je jej zmysel vo vesmíre, si už budete musieť vybojovať sami.

Prvé dojmy z hry väčšinou získavate z grafického spracovania. V prípade HALO sa na ňom odráža zastaralosť a pôvodné konzolové spracovanie pre XBox. Málo detailné textúry v interiéroch (šedé betónovo-kovové steny), niektoré modely postáv a krajín. Napriek tomu autori dokázali vhodne skombinovať dostupné prvky a doviesť hru do rozumne vyzerajúceho štádia. Druhá negatívna stránka HALO je práve náročnosť na hardware. Zo starého enginu mohli teda určite vytrieskať viac, buď zlepšiť grafiku alebo znížiť náročnosť. Na druhej strane v menu sa dajú detaily znížiť tak, aby to chodilo pekne aj na slabších strojoch.

Hru podfarbuje nápaditý príbeh, ktorý z počiatku navodí klasickú sci-fi náladu. Je však dostatočne interaktívny, aby vás udržal počas hry v napätí? (aj keď to väčšinou nie je potrebné) Z prilby, v ktorej máte umiestnený modul na komunikáciu a nejaký hologram, ktorý vám to všetko tlmočí, dostávate v pravý čas tie správne inštrukcie. V deji sú zakomponované rôzne prekvapenia, zákernosti, dokonca intrigy (nie, nie je to Manuela). Štipka humoru poteší, najmä v neskorších misiách, keď pôjde naozaj do tuhého. Máte ostať na konci chodby, pred zavretou bránou, ktorú za chvíľu má otvoriť váš spoločník. Z veľkej, dlhej, tmavej chodby za vami sa začnú ozývať čudesné zvuky pripomínajúce to, čo ste ešte nikdy nepočuli a na indikátore pohybu (pravdepodobne inšpirácia z filmu Votrelec) sa začínajú objavovať červené bodky... veľa, veľa červených bodiek... teraz máte šancu dokázať, že nie ste sráči a o 0:30 am nevypnete počítač! Z tohoto pohľadu si ma hra úplne získala, pripomínala mi atmosféru Half-Life.

Okrem rasy, s ktorou pôvodne bojujete objavíte ďalšie 2. Jednou sú pravdepodobne pôvodní konštruktéri, alebo skôr strážcovia prsteňa HALO – čisté mechanicko-elektronické zariadenia – stroje, tie vás chvíľu sprevádzajú a ochraňujú, kým pre nich máte cenu. Druhá alebo skôr štvrtá rasa sú príšery, viac-menej beztvaré stvorenia, akési obdoby zombíkov a brain-suckerov z Half-Life. Ak si na začiatku myslíte, že je to slabé, málo sci-fi alebo málo strašidelné, verte, že overené motívy dostanú aj vás.

Okrem z počiatku nudne vyzerajúceho príbehu, herný svet HALO samozrejme sprevádza hudba. Tá nie je všadeprítomná, čo mi pri hraní trochu vadilo, na druhej strane príjemne vynikla, keď agresívnejšie, ukľudňujúco alebo hrôzostrašne dotvárala skvelú atmosféru v rôznych situáciách. Spolu so zvukmi bola opäť vynikajúco skĺbená, akoby autori chceli resty z horšej grafiky prekryť. Vrátim sa k situácii pred zatvorenými dverami – hudba je pár jednoduchých, nepríjemne znejúcich, opakujúcich sa tónov. Malý robot, ktorý ide bránu odomknúť si s robotickým prízvukom ticho a pomaly pospevuje la la la, akoby na odľahčenie nervozity z čakania a toho ticha v nepríjemnom, chladnom prostredí. Robotova modrá luminiscencia sa stráca v tme. Ste úplne sami, nemáte ani len komunikačný modul...

Aby som len neospevoval celkom dobrú atmosféru a dej, prejdem k AI. Umelá inteligencia je rovnako dobrým faktorom v tejto hre. Je spojená s vlastnosťami jednotlivých rás. Neforemné príšery, ktoré majú len základné inštinkty (možno ani to nie), majú tendenciu hlava nehlava ísť po vás a zabiť za každú cenu, prípadne hocikoho z inej rasy. Inteligentnejší dokážu používať jednoduché nástroje a prípadne aj zbrane, ktoré zostanú po mŕtvych, sú teda celkom prispôsobiví. Nie je zriedkavosťou, kedy neopatrným zaobchádzaním so zbraňou spôsobia ťažké ujmy na zdraví ich súkmeňovcom. Podľa mojej bilancie, je pre nich raketomet najnebezpečnejší. Ich nízke IQ však kompenzujú vysoké fyzické schopnosti. Dokážu vyskočiť alebo preskočiť niekoľko metrov, niektorí chodiť po stenách či strope. Sú väčšinou rýchlejší ako vy, na krátku vzdialenosť jednoznačne silnejší a nebezpečnejší ako vy a čo je hlavné – je ich vždy viac. Nie je zriedkavé, že keď natrafíte na jedného, niekde bude ďalších 50. V zásade sa dajú rozlíšiť na 3 rôzne varianty. Ešte aby som nezabudol, to, že padne na zem, neznamená, že je už mŕtvy.

Okrem takýchto primitívnych hrozivých stvorení grafici a modelári vymodelovali rasu inteligentnejšiu, tú, proti ktorej bojujete o nadvládu nad prsteňom – Convenant. Tých možno rozlíšiť asi na 6 druhov. Najmenší sú najzbabelejší a keď je sám, snaží sa utiecť k svojim alebo skryť, pri boji sú pritom vystrašení a pripomínajú pojašeného krtka. Tí väčší – bojovníci, sa vás ani zďaleka neboja, sú riadne oštítovaní a keď sa im pod neho dostanete, zvyčajne sa pekne naserú. Ďalej sú tam ich rôzne modifikácie, neviditeľní, s mečmi atď. Zákerní sú bojovníci s klasicky tvarovaným štítom do oválu, viac-menej sa ním na väčšie vzdialenosti dokážu efektívne kryť. Jediná účinná zbraň je vtedy sniperka, ktorou sa dá skoliť cez bočný výrez, ktorým spoza štítu strieľa. Ak máte dostatok munície, môžete sa mu pokúsiť rozbiť energetický štít a jeho doplnenie mu bude chvíľu trvať, táto metóda je však asi najhoršia. Treba ho obísť a zasiahnuť z boku, alebo vyriešiť granátom. Najsilnejší bojovníci v hre sú obrnené hovädá z tejto rasy. Na ich zabitie je potrebné veľké úsilie a trpezlivosť, ich slabinou je veľkosť a pomalosť. Našťastie obvykle nebývajú pokope viac ako dvaja.

K robotíkom z prstenca len toľko, že sú navlas rovnakí (okrem NPC „postáv“), akési malé lietajúce satelity s laserom. Nie sú až tak silní, ale v skupine sú obzvlášť nebezpeční.

Ľudia sú tiež okrem NPC stvárnení len jedným modelom alebo len minimálnymi odlišnosťami. Sú to vlastne vaši jediní stáli spojenci, keďže hráme za ľudského super-hrdinu. Tu musím HALO opäť vyzdvihnúť, lebo drvivá väčšina teamových akcií nie je skriptovaných, všetko je riadené naprogramovaným AI. Ak sa stane, že vás zasiahnu vlastní v neprehľadnosti bojovej akcie, ospravedlnia sa. Je len vo vašom záujme spoločne postupovať a mať čo najmenšie straty, vojaci potom postupujú s vami. Nemajú vopred preddefinovanú životnosť, kde kto má zomrieť alebo kedy zomrieť ešte nemá... Chýba tu akási vyššia forma komunikácie, nemôžete priamo vydávať rozkazy, ale napriek tomu pozoruhodne dobre sa vám vedia prispôsobiť. Pomalší postup, rýchlejší postup, na prepadových misiách sa snažia neprezradiť, kým nevystrelíte ako prvý vy, vzájomne sa kryť a kryť aj vás. Pritom sú dobre vyvážené ich „hit-pointy“, nepadnú hneď ako hrušky, ale tiež znesú len určité množstvo, budú spolupracovať kým nepadne posledný.

Variabilitu hry dopĺňajú rôzne vozidlá. Príkladom je Warthog – terénne vozidlo s tromi miestami – šofér, spolujazdec, miesto na korbe pre obsluhu rotačného guľometu. Ak si sadnete na miesto šoféra a prídete k vojakom, zaujmú ďalšie 2 voľné pozície, ak vysadnete, pôjdu s vami ďalej pešo. Vhodné je mať za spolujazdca chlapa so sniperkou. Táto kombinácia je naozaj decimujúca. Okrem toho môžete používať ďalšie alienské vznášadlá, lietadlá alebo tanky (čosi ako v Battlefield). Na tank môžete pribrať až 4 ďalších vojakov. Pri rýchlejších vozidlách môžete vletieť do davu nepriateľov a pár sa ich pokúsiť zraziť, nie je to však ľahké vzhľadom na ich rôzne úskoky a prekážky v ceste. Odmenou je ničivý efekt. Okrem vozidiel môžete hojne využívať aj strelecké veže a ktovie čo ešte...

Už som tu spomínal všeličo, len zbrane tak okrajovo. Rozdeliť ich môžeme vlastne na ľudské a Convenantské. Ľudské sú hlavne projektilové, od pištole so zoomom, cez plne automatickú výsadkársku pušku, sniperku, brokovnicu až po raketomet. Convenantské zbrane sú zásadne energetického charakteru, niektoré majú pomalšie samonavádzacie strely, iným môžete akumulovať energiu a naraz vystreliť jeden ničivý chuchvalec, alebo strieľať v dávke, pritom treba dať pozor na prehriatie. V hre sa náboje len tak pohodené na zemi skoro vôbec nevyskytujú, dajú sa získať len ak niekto z vojakov padne v boji, alebo ak nájdete iné obete predošlých bojov či havarované transportéry, vznášadlá atď. Zbrane a strelivo sa dá získať aj od mŕtvych nepriateľov, ak nemajú ľudské zbrane a nemáte už muníciu, proste zmeníte repertoár. Toto samozrejme robia aj vaši spolubojovníci, priebežne si dopĺňajú strelivo a doliečujú sa lekárničkami. Na prvý pohľad tragická situácia nie je taká zlá. Nijako som nábojmi nešetril a len málokedy som sa musel vzdať svojej obľúbenej výbavy.

Okrem klasických strelných zbraní nás HALO doslova núti používať granáty. Na každom rohu je ich dosť. Sú hneď 2 typy – ľudské trieštivé a alienské plazmové, ktoré vybuchnú o sekundu, dve neskôr, ale dokážu sa prilepiť na nepriateľa. Zhruba každý tretí Convenant má zo sebou 2,3 také granáty a neváha ich použiť, takže ak padne skôr, hneď môžete doplniť zásoby. Dajte však pri tom pozor na prípadné ďalšie výbuchy, ak sa ešte bojuje, granát hodený do ich blízkosti vám určite skomplikuje situáciu. Celkovo môžete niesť 4 trieštivé a 4 plazmové. Dosť obmedzujúce je, že môžete niesť maximálne 2 zbrane naraz. Útechou môže byť to, že sa ich naučíte dobre ovládať. Okrem klasickej streľby môžete využiť úder pažbou. Táto funkcia tam tiež nie je len pre efekt ako to často býva, osobne som ju využíval dosť často. Vydáte pri tom minimum hluku, takže sa neprezradíte početnej presile a úder od chrbta alebo do spiaceho nepriateľa znamená okamžitú smrť.

HUD je tvorený zo zameriavača, ktorý sa klasicky mení podľa typu zbrane, zoomu alebo pri mierení na nepriateľa. V pravom hornom rohu je zobrazený stav štítu a život. Zaujímavé je, že ak je štít poškodený a nie je pod paľbou, sám sa po krátkom čase dobije, o živote to samozrejme neplatí. Vľavo hore je stav celkovej munície a v zásobníku zbrane. Zvyčajne môžete niesť so sebou ďalších 10 zásobníkov k príslušnej zbrani. Vľavo dole máte k dispozícii už spomínaný detektor pohybu, ktorý zaujímavo dopĺňa možnosti hry a moment prekvapenia nepriateľa. Napríklad vhodne cielený granát si nepriateľ najprv dobre poobzerá a keď zistí čo to je, tak má po chlebe. Samozrejme, detektor pohybu ako už z názvu vyplýva, detektuje pohyb, takže to, čo na vás ticho číha v tme, vám prezradí jedine osobný kontakt.

HALO má zaujímavý systém save-ovania. Vlastne ide o menej rozšírený model CHECKPOINTOV (najmä pre 3D akciu na PC; asi kvôli potrebám XBoxu), takže nie je možné hru uložiť kdekoľvek a kedykoľvek, jedine posledný prejdený checkpoint. Niekoho to môže chvíľu štvať. Priznám sa, že aj ja som bol z toho trochu vymletý, kým som si zvykol, ale nakoniec mi to poskytlo viac zábavy a nebol to len quick-save, quick-load, ale chvíle nadávania, chvíle rozmýšľania, koncentrácie a potom dobrého pocitu z dobre vykonanej práce.

Na koniec by som mal spomenúť ešte multiplayer, ale keďže som ho nehral, tak len potvrdím – áno, hra má multiplayer :) Okrem pôvodných misií a módov je možné urobiť si vlastné a nenechať tak HALO zapadnúť prachom. V singleplayer režime je možné hrať v 4 rôznych obtiažnostiach easy, normal, heroic a legendary. Easy je skôr pre tých čo nikdy nehrali žiadnu hru. Normal sa dá bez problémov zvládnuť skúsenejším hráčom. Heroic je tá správna voľba pre drsných chlapcov a legendary by som si nechal na neskôr :)

Záver:
Misie sú navrhnuté dobre, s ohľadom na zábavu a hrateľnosť, niektoré možno opakujúce sa pasáže môžu vyzerať stereotypne. Pre plné pochopenie deja je potrebná dobrá znalosť angličtiny, pretože nikde nie je možnosť zapnúť titulky, nie je to však podmienkou pre dohratie hry, ale niektoré informácie a zápletky vám urobia jasno v tom, čo sa kde stalo a kam sa vydať. HALO sa podľa mňa zapáči každému, kto nehodnotí pekné efekty a posledné estetické vymoženosti.

Frenky

Autor verzie pre XBox: Bungie
Verzia na PC: Gearbox
Distribútor: Microsoft
Minimálna konfigurácia: Win 98, Direct X 9.0 (v inštalácii HALO), Pentium 700 MHz, 128 MB Ram, 32 MB graf. karta, 1.5 GB na disku.


Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa
Najnovsie clanky od tohto redaktora
Podobne clanky