Hlavne menu We are sorry, but magazine AMMO is suspended. Here is just read-only access to the articles archive. Some features are removed because they were outdated, pointless in read-only (voting and pools), or it was missused by spammers (comments) etc. Now the webpages aren't maintained so when something will get broken most probably it won't be fixed at all. If you liked our magazine then please make donation with paypal so we can pay for traffic on this server.

TOP Hry
01 Dyna Blaster 193 bodov
02 Mafia 171 bodov
03 Counter Strike: Condition Zero 170 bodov
04 Command and Conquer: Generals 166 bodov
05 Warcraft III:Frozen Throne 165 bodov
06 Elasto Mania 114 bodov
07 GTA III 111 bodov
08 Bulanci 93 bodov
09 Neighbours from Hell 2 90 bodov
10 Call of Duty: United Offensive 73 bodov
11 Carmagedon 72 bodov
12 Return to Castle Wolfenstein 68 bodov
13 Need for Speed - Porche 67 bodov
14 Call of Duty 65 bodov
15 BomberMan 62 bodov
Najnovsie clanky
Kvalitné služby podľa skúseností iných - TopSlužby.sk
LOTR - Dve veže - Parodia - Scénka 2. časť
Neverwinter nights
Children Of Bodom-Hatebreeder
Kult Duny - 6. časť (Bonus)
Kult Duny - 5. časť (Filmy, Hry)
Dobré ráno. (morc certa, hora incerta...)
Kult Duny - 4. časť (Knihy 2/2)
Stretnutie Spoločenstva Tolkiena
GRAVE DIGGER – Knights Of The Cross
Kult Duny - 3. časť (Knihy 1/2)
Kult Duny - 2. časť (Pojmy)
Kult Duny - 1. časť (Úvod)
LOTR - Dve veže - Parodia - Scénka
Jackass
Vsetky clanky
Airsoft - Specnaz [4 clanky]
Básne [6 clankov]
Fantázia [4 clanky]
Filmy a DVD [51 clankov]
Hardware [10 clankov]
Hry [170 clankov]
AArgon
Bloodrayne
Bulanci
Call of Duty
Call of Duty: United Offensive
Command and Conquer: Generals
Counter Strike: Condition Zero
Fellowship Of The Ring
HALO: Combat Evolved
Homeworld 2
Jurassic Park: Operation Genesis
Kuramatic
Lionheart – Legacy of Crusader
Need for Speed Hot Pursuit 2
Neighbours from Hell 2
Neverwinter nights
Painkiller
Pitfall: The Mayan andventure
Prince of Persia – Sands of Time
Quake 2 D-Day
Red Faction
Red Faction 2
Ricochet Xtreme
Rune
Star Trek Armada 2
The Thing
Tom Clancy`s Rainbow Six 3: Raven Shield
UNREAL 2 - The Awakening
Warcraft III: Reign of chaos
Warcraft III:Frozen Throne
Woodruff and the Schnibble of Azimuth
Worms 3D
viac...
Hry, návody [6 clankov]
Hudba [8 clankov]
Internet [7 clankov]
Knihy [6 clankov]
O AMME [4 clanky]
Pandemonium [10 clankov]
Poviedky [14 clankov]
Programy [18 clankov]
Rôzne [8 clankov]
Technické [3 clanky]
Úvahy [8 clankov]
Výuka [50 clankov]
Zábava [5 clankov]
Zdravie [15 clankov]
Celkovy pocet clankov: 407
Half-Life 2 
Hry | Dna 29.6.2003 | Frenky | 38 znamok, priemer 2.15 | 1975 videni | 315 WAP videni

Nasledujúcich pár riadkov venujem jednej z najočakávanejších hier tohoto roka - Hlaf-Life 2. Ako sa dá očakávať v dnešnej dobe, každá úspešná hra sa dočká svojho pokračovania (za všetkým stoja peniaze, poznáte to). Nie je tomu inak ani v prípade dnes známej to firmy Valve Software, ktorá mala na svedomí Half-Life (HL1) (game of the year 1998).

Pre pripomenutie (a nie práve game-in čitateľov), Half-Life je 3D akčná hra (alebo ak chcete - doomovka :) Hier s podobnou koncepciou tu už bolo mnoho a ešte dube... Prečo práve HL1 zaznamenal taký úspech? Dôvodov je viac, zhrniem ich:

1) Dobrá grafika, hudba a atmosféra. Ešte aj dnes po 5-tich rokoch pomerne obstojí (viď. najúspešnejšiu hernú modifikáciu HL1 - Counter Strike) a v časoch Quake 2 to bola vážne krása. K tomu sa pridali nové prvky - nemiznúce krvavé alebo slizové škvrny, ktoré po boji ostali strašiť na stenách a zemi; objekty s rôznymi vlastnosťami (drevené a kovové krabice) atď. Akciu dokresľovala ešte miestami hrôzostrašná a miestami dynamická hudba a o zábavu bolo postarané.

2) Príbeh. Nebol síce nijako originálny (havária v prísne tajnom výskumnom komplexe), ale bol vynikajúco spracovaný a dokonale prepojený s hrou. Nezačínalo sa „in medias res“ ako to bolo v tých časoch zvykom, ale hráč bol prvú pol hodinu v podstate oboznámený so všetkými okolnosťami, kto je (vedec), kde je (Black Messa; prísne tajný high-security výskumný komplex :), prečo tam je (pokusy s teleportovacím systémom) a vydal sa na strastiplnú cestu vedy :)

3) Skriptované sekvencie. Tieto práve umocňovali akčnosť hry na maximum. Každý, kto HL1 hral, si veľmi dobre pamätá výťah, ktorý po privolaní preletel voľným pádom okolo neho s hŕstkou vreštiacich ľudí a nakoniec sa roztrieštil na prízemí. Hráč v skriptovanej sekvencii nemá vlastne žiadnu šancu zmeniť prebiehajúci dej (okrem samovraždy :), alebo nejaké okolnosti, proste je to nutná akcia, ktorá musí prebehnúť. Malo to svoje výhody – vynikajúce oživenie single playeru, ale aj nevýhody – priamočiarosť deja (tá sa ale asi z 3D akcií nikdy úplne nevytratí).

4) Modifikovateľnosť enginu (ktorú práve opisoval Johny vo svojom nedávnom článku). Už tak skvelý základ ešte vylepšila práve možnosť hru/engine rôzne modifikovať a vytvárať tak nielen nové misie, ale úplne zmeniť/vymyslieť nový príbeh, štýl hry, podmienky streľby... proste meniť sa dalo (dá) čokoľvek. Znova sa odvolám na Counter Strike, ktorý je najpopulárnejšou modifikáciou HL1 (alebo hernou modifikáciou vôbec). Opposing force (hra za vojaka) a Blue Shift (hra za securiťáka v komplexe) by som skôr zaradil medzi datadisky ako modifikácie. Ďalej už len vymenujem tie menej známe: Day of Defeat (čosi ako MOHAA); Frontline Force; Pirates, Knigths and Vikings; Case Closed; They Hunger; Vampire Slayer; War in Europe; Wanted!...

A teraz späť k HL2. Na prvý pohľad by sa zdalo, že pôjde o klasickú komerčnú záležitosť. Tu sa musím firmy Valve zastať, pretože na vývoji HL2 pracujú od ukončenia Half Life 1, čo znamená, že celých 5 rokov o sebe nedali vedieť ani reklamou ani upútavkou, že nejaké pokračovanie vôbec bude (tichá voda brehy myje :). Šéf Valve Software, Gabe Newell, tvrdí, že na jeho vývoj už minuli skoro všetky finančné prostriedky, ktoré zarobili z predaja HL1, ale myslím, že nie nadarmo. Len pre zaujímavosť, doteraz sa predalo asi 8 miliónov kusov vrátane reedícií, datadiskov a krabicovou verziou Counter Striku, čo určite nie je málo. Poďme sa na to pozrieť z blízka...

PRÍBEH a PROSTREDIE
Newell sa snaží udržať čo najviac informácií aspoň zatiaľ v tajnosti. Isté však je, že ho pochopia aj ľudia, ktorí pôvodný Half-Life nikdy nevideli, čo je podľa Newella jedna zo základných vlastností každého pokračovania. Dej bude situovaný do východoeurópskeho mesta nazývaného City 17, nebude mať s Black Messa prakticky žiadnu spojitosť a sa začne odohrávať o niečo neskôr ako sa skončil prvý diel. Pre Gordona sa skončila práca pre vládu vo výskumnom komplexe a dá sa dokopy s Alyx Vance, dcérou nebohých vedcov, ktorí tam zomreli pri katastrofe z prvého dielu. Stihla sa však od nich čo-to naučiť a jej zručnosti sa nie raz zídu. Istú úlohu zohrá aj jej robotický výmysel „Dog“.

Na ceste vás bude sprevádzať ešte vedec Dr. Eli (z HL1), ktorý tragicky prišiel o jednu nohu. S vaším vedátorským týmom sa dostanete do už spomínaného City 17 a budete postupne odhaľovať aj to, čo ste celé tie roky medzi príbehmi oboch hier robili. Bohužiaľ, viacej sa toho zatiaľ nedozvieme, ale snáď nám môže byť zárukou, že dejovú líniu má na starosti spisovateľ Mark Laidlaw, teda rovnaký človek, ktorý vymyslel dobrodružstvo v úvodnom Half-Life.

Do deja bude zjavne zasahovať veľké množstvo NPC postáv, spomedzi ktorých sa stretneme napríklad aj so strážnikom Barneyom. Dôležitú úlohu zohrá aj G-man, ktorý bude vystupovať teraz ako váš zamestnávateľ. Ten teraz bude napokon vyzerať o niečo sofistikovanejšie než predtým, ale jeho hlas nahovorí ten istý človek.

Okrem mesta sa prejdeme aj po klasických interiérových priestoroch (napríklad veznice), kde budete počuť naozaj všetko podobne ako v HL1, kde bol trojhlavý drak v oddelení na testovanie raketových motorov a zvuk sa šíril po starej kovovej konštrukcii do celého objektu. Streľba v odľahlých miestach, vyšších či nižších poschodiach, alebo priamo okolo vás s k tomu patriacim chaosom nebude ničím výnimočná keď pôjde naozaj do tuhého. Prejdete sa aj po oceánskom parníku plnom zombíkov a brainsuckerov alebo po krásnom exteriéri kaňonu z jednej strany ukončeným morom a z druhej v diaľke svietiacim City 17 a vysokými skalami.

Hra bude rozdelená do dvanástich kapitol, rozdelených na menšie časti podobne ako v jednotke, medzi ktorými majú prebiehať krátke nahrávacie doby. Každá z týchto kapitol by mala zabrať priemernému hráčovi asi 4 hodiny, takže tu máme zhruba 40 hodín čistého hracieho času čo na dnešné (často dosť úbohé) pomery nie je na zahodenie.

Samotné hranie má byť kontinuálne, misie budú na seba nadväzovať. Nestane sa, že po splnení úlohy na nejakom mieste sa objavíte na mieste úplne inom niekoľko km od seba vzdialených. Ak budete musieť prekonať väčšiu vzdialenosť, všetko si vybeháte, vyjazdíte, vylietate sami, tak ako to bolo ukázané aj v 22 minútovom E3 traileri.

Download (20 MB wmv):
http://download.games.tiscali.cz/game/videos4/half-life_2-e3_video_128kbs.zip

Download (500 MB quick time):
http://www.gamezone.cz/DownloadStart.asp?id=10274
http://download.games.tiscali.cz/game/downloadcz/videos4/half-life_2_full_gsi.zip
ftp://194.109.6.22/disk2/Games/misc/hl2/half_life_2_full_gsi.zip

ENGINE a GRAFIKA
Valve si zaslúži (nielen v tomto smere) naozaj pochvalu. Po zhliadnutí traileru sa nedá povedať nič iné než WOW. Vo svete Hlaf-Life 2 (alebo skor tzv. „Source“ enginu) sa budete cítiť ako na druhej Zemi :) Source engine je modifikovaný engine Havok (ten používa napr. Deus Ex 2 a Thief 3) a jeho základ bol dokončený v septembri 2002. Ako prvoradú podmienku si tvorcovia kládli realistickú fyziku, čo sa im zjavne viac než podarilo. Fyzikálny model hry zaručí reálne správanie sa látok, takže nejaká drevená búdka vás pred granátom neochráni, naopak by nemal byť problém skryť sa za práčkou alebo stolom pred strelami z pištole a sem tam po útočníkovi hodiť nejakú tú stoličku :) Veci budú mať jasne definovanú hmotnosť, takže budete môcť dvíhať, prenášať alebo posúvať veci podobne ako v skutočnosti.

Predmety, ktoré letia vzduchom, padnú tak, ako majú. Guľky zanechávajú stopy takmer na všetkom a ľahším veciam dokonca udeľujú rýchlosť rovnako, ako keď do nich kopnete. Voda sa leskne a robí dokonalé odrazy, akoby bola priamo pred vami nehovoriac špliechajúcich veciach padajúcich do vody. Predmety ktoré majú plávať, ostanú na hladine, tie ostatné klesnú ku dnu...

Sklo sa triešti na malé kúsky za sprievodu typického nepríjemného zvuku. K videniu bude aj špeciálne farebné sklo, napríklad také, aké sa používa na vitráže do kostolov a keď cezeň prechádzajú lúče svetla, ide skutočne o nádherný pohľad. Ak niečo horí, objekt sa postupne zmenšuje až zhorí úplne, žiadne blaf a trojsekundový plamienok, po ktorom predmet navždy opustí váš virtuálny svet. Oheň a plamene naviac vyzerajú skutočne tak, akoby ste sa pozerali niekam do krbu, nehovoriac o charakteristickom praskaní horiaceho dreva a týmto spôsobom by sme mohli pokračovať do nekonečna. Proste nádhera.

V hre sa nevyskytnú žiadne in-game videá z pohľadu tretej osoby rovnako ako tomu bolo aj v HL1. Proste hlavná postava ste vy – Gordon Freeman a vy riadite svoj osud. Napokon samotný engine hry ponúka tak dokonalý obraz, že žiadne videá nie sú potrebné. Úroveň detailov postáv je na vysokej úrovni (rovnako ako kvalita použitých textúr), každá sa má skladať priemerne z 5000 polygónov. Len na tvári každej postavy má byť asi 40 mimických svalov, takže nie je problém vyčarovať na tvári akúkoľvek grimasu alebo znázorniť náladu človeka (zamyslený, veselý, zmätený, smutný, usmiaty prirodzene alebo „diabolsky“, nahnevaný, frustrovaný... proste snáď čokoľvek čo vás napadne).

Keď si toto všetko dáme dokopy, každý si asi spraví predstavu nárokov takéhoto enginu na hardware. (a teraz to príde :) Valve tvrdí, že Hlaf-Life 2 si budeme môcť zahrať už na PIII 800 MHz s TNT kompatibilnou kartou a DX6. Každý kto však videl hore spomínaný trailer, si myslí (vrátane mňa), že je to buď nemožné, alebo to bude aj na minimálnych detailoch prinajmenšom nehrateľné, necháme sa prekvapiť. Samozrejme najlepšie bude mať tak P4 2 GHz a GeForce4. Tento skvelý engine sa má hneď použiť aj v pripravovanej hre Vampire: The Masquerade - Bloodlines.

ZBRANE a VÝBAVA
O zbraniach v HL2 sa toho tiež ešte veľa nevie, ale z propagačného videa bolo možné zbadať klasické pištole, ľahké poloautomatické samopaly, pušky, guľomety, brokovnice, granátomety, raketomety a granáty, čiže celkom očakávanú výzbroj hlavného hrdinu. Každá zbraň má mať aj sekundárny mód streľby. Gordonovi samozrejme nesmie chýbať klasické zaužívané páčidlo, ku ktorému mu okrem iného pribudne aj nezvyčajný „gravity gun“ z dielne jeho kolegov. Je to vlastne čosi ako manipulátor, ktorým bez väčšej námahy môžete prenášať na väčšie vzdialenosti najrôznejšie predmety alebo dokonca ľudské telá. To sa hodí pri prenášaní objektov, ktoré by ste normálne nezodvihli alebo neodtlačili (keď sa chcete niekde zabarikádovať). Môžete ním doslova urvať radiátor a kryť sa ním pred nepriateľskou paľbou alebo ho odhodiť na nepriateľov. Obzvlášť efektné je odrhnúť písmenká z budovy alebo hodiť drevenú stoličku po 20 metrovej príšere na odlákanie pozornosti.

AI a PRÍŠERKY
Vychválil som už engine, grafiku, príbeh, postavy, snáď výzbroj... čo si myslíte, ako to bude s umelou inteligenciou? Vývojáskemu týmu neušiel ani tento element, ktorý robí hru živou, dynamickou a hrateľnou. Čo by to bola za hra s krásnou grafikou a bandou tupcov, ktorý sa nevedia hýbať? Autori sa v prvom rade chceli vyhnúť skriptovaným sekvenciám (ktoré som spomínal vyššie) a tým aj jednosmernému plynutiu deja. Na umelej inteligencii chcú nechať všetko, čo sa dá. Nemyslím, že by sa dej mohol práve nejako výrazne meniť, ale v rámci misie bude možné vydať sa rôznymi cestami, postavy budú inak reagovať na rovnaké situácie a aj pri treťom opakovaní môžete zažiť úplne iný priebeh. Mali by inteligentne využívať priestor, v ktorom sa pohybujú, rôzne prekážky a zátarasy, navzájom sa kryť a obsadzovať strategické pozície bez priameho určenia (proste skriptovania) – sem treba ísť, keď sa hráč ocitne tam a tam, prípadne to a to sa stane; samozrejme, nie všetko sa takto spraviť dá, takže ostávame na vážkach, čo ešte AI je a čo už je skript. Sem tam sa váš spolubojovník spoľahne aj na vás s hláškou: „Gordon! Cover me!“ a začne utekať krížom cez ulicu (nie vždy to však vyjde, záleží na vás). Budete musieť rátať s tým, že vaši spolubojovníci sú ľudia (inokedy mimozemšťania), a majú aj svoju morálku.

Čo sa týka príšeriek, ktoré počas hry stretnete, vyzerá to tak, že budete kosiť snáď všetky ktoré boli aj v HL1 s tým rozdielom, že budú omnoho detailnejšie a prepracovanejšie, inými slovami – budú ďaleko živšie a skutočnejšie (alien foes, barnacles, brainsuckers budú o niečo väčší, atď.). Samozrejme do podivnej votreleckej zoo pribudnú aj ďalšie príšery ako ant lion (čosi ako lietajúci červ skrížený s perinou, pod ktorou spáva starká :), strider (20 metrová blcha s tromi ihlicovitými nohami, ktorá rada šľahá po ľuďoch laser alebo kde-tu niekoho prepichne) alebo hydra (svetlomodré agresívne chápadlo :).

ZÁVER
Podľa môjho názoru, pôjde aj tentokrát o hru roka a zámerne som ju neporovnával s Doomom 3, keďže ani jedna hra ešte nie je hotová, takže by som len špekuloval (a Fredy je naňho citlivý :). Čo nie je, môže byť v diskusii :) Osobne viac fandím HL2, kto ešte?

Čo viac dodať. Určite to bude skvelá single player parenica, rovnako tak ako multiplayer. HL2 pravdepodobne nebude obsahovať cooperative multiplayer mód, takže tým 30-tich tvorcov prenechá priestor mladým nadšencom pre tvorbu rôznych ďalších, ako tomu bolo v HL1. Určite nepotrvá dlho a budeme sa tešiť aj Counter Striku 2 (ako to bude s CS: Condition Zero prenechám iným). Pre uľahčenie tvorby módov chce Valve vydať aj balíček editačných nástrojov, tzv. Source toolkit. Tvorcovia najrôznejších modifikácií sa tak budú môcť zamerať na prácu s hotovými časťami než na riadky zdrojového kódu.

Vydanie HALF-LIFE 2 je plánované na september tohto roka. Na tento mesiac si však brúsi zuby aj iD Software so svojím Doomom 3 alebo Sierra s Homeworldom 2 (HW1 - game of the year 1999), takže na jeseň sa máme naozaj na čo tešiť!

PS1: Nedočkavci, ktorým sa zdá, že september je ešte ďaleko, sa môžu tešiť na demoverziu (spolu so mnou :), ktorú by Vlave mali čoskoro uvoľniť.

PS2: Valve Software už majú zaregistrovanú aj doménu half-life3.com :)))



Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa
Najnovsie clanky od tohto redaktora
Podobne clanky